Hobiklõps: BMW 330 E46 “Bullet”

Fotograaf: Алик Маяк Kuigi meile väga meeldivad vanemad autod, siis tänapäeva kiire elutempoga kaasas käimiseks vajavad ka nemad pisut ergutamist....
Read More
Hobiklõps: BMW 330 E46 “Bullet”

Hobiklõps: Dodge Charger aastast ’66.

Fotograaf: Janar Lind Tartu fotograaf Janar Lind püüdis hiljuti kaamera ette ühe vägagi erilise Ameeriklase. Nagu vanasõna ütleb - Enough...
Read More
Hobiklõps: Dodge Charger aastast ’66.

Langeta Kaalu ja Lihtsusta: Kodukootud Lotus 7 Saaremaalt

Fotograaf: Alar Truu Geniaalse Briti autoinseneri ja Lotuse asutaja Colin Chapmani sulest väljus mitmeid imelisi leiutisi - alates veermikutehnoloogiast kuni...
Read More
Langeta Kaalu ja Lihtsusta: Kodukootud Lotus 7 Saaremaalt

Kiiruskatse minevikku koos Kristo BMW 2000 ralliautoga

Kiiruskatse minevikku koos Kristo BMW 2000 ralliautoga

On aeg istutada pähe üks korralik retrokiiver, sättida vana ragisev raadio Bowie, Led Zeppelini või mõne muu 70ndate hitimeistri peale ning anda süüdet ühele soliidses eas plekist Saksa vanahärrale. Uunikute Talverallini oli jäänud täpselt nädalake, mistõttu otsustasime teha varakevadise päikese all pisut võistluseelset soojendust.

Kohtusime omanik Kristoga Mustamäel Autoasja töökojas. Sisenedes tervitas meid garaaži keskel seisev säravvalge ralliautoks kohandatud 1974. BMW 2000, mille taustal ootasid viimast viimistlust ka teised retrorallikad, sealhulgas ka üks ülistiilne Volvo Amazon.

Nii Volvo kui ka BMW võtavad juba mitmendat aastat Talverallist ning ka muudest retroüritustest osa. Autode olemusest annavad märku kiivrid tagaistmetel, üksikud kerekahjustused ning ajaloolistest rallihetkedest koosnevad memorabiiliad. See on vägagi rõõmustav fakt, et vanakesi kasutatakse radadel sihtotstarbeliselt, mitte ei hoita vati sees garaažikuningatena. Kristo pajatab meile lühidalt Talveralli ajaloost, näitab legendi ning avab seejärel garaažiukse. Sool, sopp ning peegelpimestav asfalt teda ei heiduta – BMW saab kuuma iga ilmaga.

On roosa, on lilla, on purpurpunane

Kahetonnise ajalugu on olnud sõna otseses mõttes värvikas. Vähe sellest, et auto on 45 aasta jooksul läbinud nii umbes viis-kuus ülevärvimist (enamasti pealkirjas mainitud toonides), on ta ka üle elanud hulgaliselt avariisid, pahatahtlikke kivirahesid ning dokumendikaotusi. Kui Kristo ta viis aastat tagasi Saaremaa kuuri alt leidis, oli masinast alles vaid imelikus lillakas toonis veerev vrakk.

Kuid 400 eurone hind ja emotsioon olid piisavad põhjused auto bussi külge aheldamiseks ning Saarest kojutoimetamiseks. Praamile sõites hakkasid piduritorud aga lekkima ning mandrileminek lükkus kiire remondi tõttu pisut edasi. Parandused tehtud, sõideti läbi inimtühja Jaanipäeva sadamasse. Probleemid ei lõpenud seal, mandril kukkus summuti sädemete saatel alt ära ning hiljem raputasid teetööd lahti ka stanged.

Mis on ühist Testarossal ja 2000’l?

BMW’st pidi saama historic-stiilis ralliauto. Vrakk transporditi Mustjõele, kus esmalt alustati keretöödega. Originaalosade otsimisele ei hakatud aega üldse kulutama, kuna eesmärk oli võimalikult odavalt ehitus lõpule viia ning ralliautoga on kahjustuste risk niigi kõrge. Klaasid leiti Soomemaalt ühe vanahärra käest ning mitmed varuosad saabusid ühelt mehelt Hollandist, kelle käsutuses on sisuliselt kahetonniste surnuaed.

M10 1.8 liitrine on mootor piisavalt särtsakas, et olematu tühimassiga BMW’d edasi liigutada. Originaalkarburaatorid on asendatud Weberi omadega ning mehaaniline kütusepump elektrilisega, kuid seal mootorituunimisega asi piirdub. Käigukast on E28 pealt. Algsed Volga tagaamordid vahetati Bilstein B8 omade vastu ning eelmise omaniku poolt on tõstmise eesmärgil vedrude vahele treitud alumiiniumklotsid. Ees on originaalvedrustus ning 4-kolvilised ketaspidurid, mille sadulaid jagatakse kusjuures Ferrari Testarossaga. Legend räägib, et need lisavad juurde ka õige mitu hobujõudu.

Vene silmadega sakslane

Salong on küll parajalt rääbis, kuid ikkagi kütkestav. Eriti kui võtta istet ajastukohastel vanakooli korvistmetel. Kristo on autole kinkinud ka klassikalise, BMW mootorispordi värvides välimuse. Vigureid on veelgi. Esituled on pärit hoopis vana Žiguli pealt ning neerud on plekist ise külge väänatud. Close Enough!

Kuna autol oli VIN muudetud, soovitasid Maanteeametnikud Kristol algul autot vaid põlluralliks kasutada. Üks võimalus oli küll saada esinduselt heakskiit, kuid ka seda ei tulnud. Lõppude lõpuks suutis Kristo ikkagi tõestada, et tegu on täiesti legitiimse ning mittevarastatud sõidukiga. Siis tuli ka välja, et selline VIN on Soomes täiesti olemas ning Kristo kandis selle tüübikinnituse ümber oma BMW’le. Ning auto oli legaalselt sõiduvees.

Ilus ilm tegi inimestel tuju heaks ning Kristo lumes möllava BMW nägemine ainult võimendas möödakäijate emotsiooni. Meile sööstis isegi üks härrasmees RS6’s vastu, pöidlad püsti ja naeratus näol. Soovime igaljuhul Kristole “kiiruskatsetel” edu ning BMW’le veel palju kilomeetreid!

Fotod: Autor

Galerii:

Karl-Erik Idasaar

Comments are closed.