Hobiklõps: BMW 330 E46 “Bullet”

Fotograaf: Алик Маяк Kuigi meile väga meeldivad vanemad autod, siis tänapäeva kiire elutempoga kaasas käimiseks vajavad ka nemad pisut ergutamist....
Read More
Hobiklõps: BMW 330 E46 “Bullet”

Hobiklõps: Dodge Charger aastast ’66.

Fotograaf: Janar Lind Tartu fotograaf Janar Lind püüdis hiljuti kaamera ette ühe vägagi erilise Ameeriklase. Nagu vanasõna ütleb - Enough...
Read More
Hobiklõps: Dodge Charger aastast ’66.

Langeta Kaalu ja Lihtsusta: Kodukootud Lotus 7 Saaremaalt

Fotograaf: Alar Truu Geniaalse Briti autoinseneri ja Lotuse asutaja Colin Chapmani sulest väljus mitmeid imelisi leiutisi - alates veermikutehnoloogiast kuni...
Read More
Langeta Kaalu ja Lihtsusta: Kodukootud Lotus 7 Saaremaalt

Dirty Diana – Martini Stiilipuhas Hainina BMW E28

Dirty Diana – Martini Stiilipuhas Hainina BMW E28

Suvi on täies hoos, kuumust leevendab vaid õrn meretuul ning Tallinna liiklus sõna otseses mõttes kubiseb hobiautodest. Rocca juures peatudes võime neid vaadata justkui paraadi. Meile pakuvad seltsi mõned pilkupüüdvad Jaapani klassikud, kuid päevakangelase saabudes pöördub nii meie kui ka paljude ümbritsevate tähelepanu. Tema väga sünge silmavaade, aukartust äratav olek, õrn summutiurin – tegu on vaieldavalt kõige stiilipuhtama haininaga. Saage tuttavaks – Martini 1987. aasta BMW E28!

Auto peremees on nende süngete sakslaste seltsis üles kasvanud. Tema isa omas kokku kolme E28, nendega sai sõitma õpitud ning viimasest masinast sai ka Martini esimene auto. Olles omanud vahepeal ka teisi omaaegseid BMW-sid, viis siiski saatuse loogiline käik tagasi vana tuttava 5. seeriani. Neli aastat tagasi Lätist leitud isend hakkas kohe silma korraliku kere poolest. Autole järgi minnes oli müüjal muidugi hea mitu “üllatust” varuks. Martin meenutab puuduvat teist käiku, suitsevat mootorit ning kolinat veermikus. Kuid lapsepõlveunistused tahtsid täitmist ning sõbra hoiatustest hoolimata rändas E28 peale väikest kauplemist Eesti suunas.

Kuna 2.8-liitrine stroker tossas ning auto Ida-Euroopa ajalugu tundus hämarapoolne, sai E28 õige varsti Michael Jacksoni ajastukohase hittloo järgi hüüdnimeks Dirty Diana. Sest noh, minevik on tume ja müstiline. Selle auto juures on peaaegu kõik ajastukohane, alatest mootorist kuni täielikult taastatud pilkupüüdvate ‘88. aasta velgedeni. Vaid vedrustus on oma H&R vedrude ning Bilsteini amortidega juba eelmise omaniku käe all sportlikuks saanud.

Käigukasti vahetus oli paratamatu. E28 ei pääsenud ka keevitamisest ning värvimisest. Korras 80ndate BMW kere tähendabki paratamatut vajadust keretöödeks, kinnitab Martin. Kui kõik see tehtud oli, otsustas mootor siiski, et temale aitab. Tema järeltulijaks sai laiemalt levinud M20B25 2.5-liitrine mootor, mis vajas omakorda kapitaalremonti ja lubas Martini E28 tänavale alles mõni nädal tagasi. Tagasillas askeldab ka M5 differ.

E28 imago on tegelikult läbi teinud tohutu muutuse. Küsides 1990. aastaid hästi mäletavate inimeste käest, annab nii mõnigi vastuseks, et tegemist on ju puhtatõulise metalliärika autoga. Järjest enam omandab see aga meie maal austatuima BMW klassiku staatust. Tõsiseltvõetava ning mõjusana toob ta endaga alati müstiliste ja ohtlike 90ndate hõngu, säilitades samas võrreldes paljude “liigikaaslastega” vaieldamatu väärikuse. Kui kõikjal parvlevad E34d ning E36d on varesed, siis E28 laveerib nende vahel nagu must ronk.

Sellest võrrandist jätame heaga välja haruldased luksuslaevad E23 ning E24, erinevalt neist ilmub E28 siiski veel vahel autoportaalidesse algajale autoentusiastile kättesaadavas hinnaklassis. Viimastele teadmiseks oskab Martin aga omast kogemusest öelda, et investeeringuid planeerides võib alghinna rahulikult viiega korrutada.

Siit tuleb objektiivne fakt. E28 disain on täiesti seletamatu – tegelikult ju ülimalt lihtne, kuid näeb fotogeeniline välja absoluutselt iga nurga alt pildistades. Kuidas? Ei tea. Kuskilt kuulsin kedagi kunagi seletamas sõjamasinate ilu, mis seisnevat selles, et neis ei ole midagi üleliigset. Ehk toimib siin sama efekt. Puhas klassikaline BMW ilma ühegi liialduseta.

Praegu liigub Martin autoga igapäevaselt, kuid ikka on mõnus vahel Kalamaja vahel poosetada või külge ette tõmmata. Igal juhul müts maha nende ees, kes kunagi sellise auto tegid või neid veel täna korras hoiavad.

Ahjaa, 777JUZ E28 omanik, aitäh et korraks pildile reastusid!

Klõpsud: Karl Idasaar

Galerii:

Kert Avasalu

Comments are closed.